15 jaar geleden ben ik met AeroVision begonnen. Dit was uit verbazing over de praktijk van die tijd, dat organisaties zich onvoldoende afvroegen waarom ze welke geo-informatie eigenlijk inkochten. Veel werd gedaan ‘omdat het moet’. En er werd te weinig gekeken naar wat er mee kon en waarvoor het gebruikt werd. Met AeroVision wilde ik organisaties helpen een betere keuze te maken in wat de markt aanbiedt, zowel in standaardproducten en in innovaties afgestemd op het daadwerkelijk gebruik. En vandaag de dag is het nog steeds actueel en kunnen we nog steeds organisaties helpen met inkopen van geo-informatie en/of het scherp krijgen van de informatiebehoefte. In veel organisaties waar ik de afgelopen 15 jaar mocht adviseren was de geo-informatie een redelijk geïsoleerd en specialistisch onderdeel. Grote winst kon al gehaald worden door andere organisatie-onderdelen kennis te laten maken met de eigen informatiebronnen. Dit leverde ook meer interactie op tussen de experts en de gebruikers. We brachten dit in onder het motto “laat zien wat je weet en ontdek wat je niet weet”.
In 15 jaar is er heel veel veranderd. Door de invoering van de basisregistraties en andere wettelijke regelingen rondom geo-informatie hebben geo-afdelingen meer bestuurlijke en organisatorische aandacht gekregen. En de geo-afdelingen zelf werden bewuster van de impact van geo in de eigen organisatie. Ook de markt heeft niet stilgestaan en veel innovaties zijn doorontwikkeld. Er zijn meer soorten geo-informatie beschikbaar gekomen en meer soorten inwintechnieken, waardoor de markt een divers aanbod biedt. In onze praktijk zien we dat geo-afdelingen steeds beter bij de inkoop van geo-data letten op ‘wat is goed voor ons?’. Dat geeft een verschuiving in eisen naar meer “fit for use” aspecten. Dat vraagt om een strategischer manier van inkopen waarbij het gebruik de eisen dicteert. En in beide rollen zijn we nu actief: in het gebruik van geo-informatie, en in de strategische inkoop rol.
Voor de komende 15 jaar zien we vanuit onze praktijk 3 belangrijke trends:
- Geo-informatie vormt een belangrijk onderdeel, een onontbeerlijke en onbreekbare schakel in Smart City ontwikkelingen: Veiligheid, omgevingsbewustzijn en ondersteuning van burgers bij diensten zijn allemaal locatiegericht en locatiegebonden. Naast het vastleggen van dingen die gebeuren is ook de omgeving waarin dat gebeurt belangrijk: Geo van het event, en van de omgeving. Geo-informatie wordt steeds meer een mengeling van statisch en dynamisch. Voor ons is daar een rol om onafhankelijk van IT-oplossingen en data de smart city te helpen om een robuust systeem te ontwikkelen, voor good governance en slim toepassen;
- Door continue innovatie en verbreding van het aanbod is de inkoop rol steeds belangrijker geworden. Het gaat behalve om specialistische inwinning ook steeds meer over open data, crowdsourcing en hergebruik. Wij kunnen met onze aanbestedingskennis, ervaring met inkopen en vertalen van gebruiksbehoeften naar specificaties daar een belangrijke bijdrage aan leveren. En: dat betekent dat er niet specifieke onafhankelijke producten gevraagd worden maar ook meer ‘oplossingen’ gevraagd worden, omdat organisaties worstelen met de interoperabiliteit van diensten en de samenhang der dingen;
- De inkoop van geo-informatie wordt onderdeel van een organisatie-brede visie op informatievoorziening. En die informatievoorziening verandert sterk: steeds meer organisaties voelen zich verantwoordelijk voor de actualiteit en beschikbaarheid van informatie. De rol van informatie, de beveiliging daarvan zowel wat betreft de authenticiteit en de privacy aspecten, krijgen een steeds belangrijker gewicht in het domein van geo-informatie.
Deze drie trends bieden een groeimarkt voor ons bedrijf. We koesteren onze onafhankelijkheid om onze klanten zo goed mogelijk te kunnen adviseren. De groeiende aandacht voor samenwerking vraagt ook om onze skills: het afstemmen van verschillende wensen en eisen en de vertaling daarvan naar gemeenschappelijke specificaties. De toegenomen aandacht voor de gebruikswaarde van geo-informatie past bij onze manier van aanbesteden waarin “fit for use” prevaleert (boven geodetische perfectie).
Probeer het zelf ook eens: laat zien in je omgeving wat je al weet en welke geo-informatie je ter beschikking hebt en ontdek zo wat je nog niet weet.
Leon Hendriks.
illustratie: Sfera con Sfera (A. Pommodoro, 2006) Kunstwerk van brons, een bol, waar door de openwerking heen een andere bol zichtbaar wordt.